Connect with us

Ahoj, co hledáte?

Formule

Startuje nový ročník Formule 1

Po pravděpodobně nejbizarnějším ročníku, který se kvůli pandemii koronaviru odehrál v loňském roce, startuje tento víkend nová sezona Formule 1. Královská disciplína motorsportu doznala pro nový ročník hned několika zajímavých změn. Pojďme se na některé z nich podívat.

Piloti již tento víkend prohánějí své monoposty v Bahrajnu. Zdroj: marca.com
Piloti již tento víkend prohánějí své monoposty v Bahrajnu. Zdroj: marca.com

Jezdce čeká nabitý kalendář

Na dvacet jezdců z deseti stájí čeká v letošním roce vskutku nabitý program. V plánu je hned třiadvacet Velkých cen, respektive dvaadvacet. Velká cena Číny byla prozatím odložena. V kalendáři s pevným datem se tak nyní nachází dvaadvacet závodů. Na jaký termín by se Grand Prix Číny mohla odložit zatím není známo. V původním programu se totiž měla jet hned po VC Bahrajnu, kterým tento víkend nový ročník startuje. Z programu byla vyškrtnuta také VC Vietnamu, která ztratila podporu poté, co byl za korupci v souvislosti s F1 zatčen starosta Hanoje. Za zmínku stojí návrat padocku do Nizozemska, kde se odehraje Velká cena na začátku září.

Jezdci se pak také v letošním ročníku poprvé v historii představí na Grand Prix Saúdské Arábie. Z prvních pohledů je zřejmé, že se jedná o specifickou trať, kde bude možné předjíždět na několika dlouhých, rovných úsecích, kterými okruh disponuje. Celkově je však fanouškovskou veřejností trať přijata s rozpaky. Velká cena Saúdské Arábie bude předposledním závodem letošního ročníku a můžeme se na ni těšit na začátku prosince.

Rozpočtový strop v uvozovkách

Novinkou je také zavedení „rozpočtového stropu“. Uvozovky jsou v tomto případě zcela na místě. Týmy jsou sice zavázány, že mohou v sezoně utratit maximálně 145 milionů dolarů, ovšem v tomto budgetu nejsou započítávány platy jezdců, tří nejvyšších představitelů týmu a marketingové náklady. Je třeba také dodat, že tento rozpočet byl stanoven na jednadvacet závodů, každý další závod pak navýší rozpočet týmu o milion dolarů. Očekává se, že v příštích letech se rozpočtový strop bude snižovat dle plánu až k hranici 100 milionů dolarů na sezonu.

Týmy jsou dále vázány k používání výhradně komerčně dostupných materiálů a budou muset předkládat roční výdaje. Zároveň mají týmy možnost používat nové materiály, konkrétně len, konopí, bavlnu nebo bambus. Je otázkou, který z týmů bude v tomto směru průkopník a jako první novinky využije. Toto nařízení se dává do souvislosti se snahou o to, aby byla Formule 1 do budoucna více ekologická než doposud.

Změna hmotnosti vozidel i délky tréninku

Změnou projdou samozřejmě i monoposty. Novinkou v letošním roce je změna minimální hmotnosti formule. Ta by měla nenatankovaná vážit minimálně 752 kilogramů. Tolerovat se tedy bude o šest kilogramů těžší monopost než tomu bylo do loňské sezony. Vysvětlení této změny je jednoduché. Mělo by se tím zabránit používání sice lehčích ale o to dražších materiálů, což zvýhodňuje movitější týmy jako například Red Bull nebo Mercedes. Vzrostla však i minimální váha pohonné jednotky, a to ze 145 kilogramů na 150.

Před sobotní kvalifikací mají jezdci k dispozici páteční trénink, během něhož si zvykají na trať. Tomu byl až do loňské sezony vyhrazen čas dvakrát devadesát minut, nyní se však čas vyhrazený pátečník tréninkům zkrátil o třetinu na šedesát minut. Sobotní trénink budou moci jezdci využít také na hodinu, ovšem toto pravidlo platilo i v minulém roce a v tomto konkrétním bodě tak ke změně nedošlo.

Reklama. Posunutím pokračujte.

Nový jezdci i návrat veterána

Do kolotoče Formule 1 se vrací bývalý mistr světa Fernando Alonso. Ten bude v letošním roce řídit vůz stáje Alpine F1. Že jste o tomto týmu dosud neslyšeli ? To není tak úplně pravda. Tým Alpine vznikl přejmenováním ze stáje Renault. Ten jako takový z F1 nevymizí, bude totiž pro Alpine dodávat pohonnou jednotku. Není divu, vždyť značka Alpine spadá pod skupinu Renault. V tomto světle dává smysl, že španělský pilot Alonso si vybral k návratu právě tento tým.

Pozornost bude upřena i na tým Haas. Ten se totiž odhodlal k odvážnému kroku a nominoval do své soupisky jezdců hned dva nováčky. Jsou jimi Mick Schumacher, syn sedminásobného šampiona Michaela a také Nikitu Mazepina. Ten však kvůli skandálům ohledně dopingu v Rusku musí startovat pod neutrální vlajkou a v případě, že by vyhrál některou z Grand Prix, nezazněla by ruská hymna. Na závěr musíme také zdůraznit návrat japonského pilota do Formule 1. Tato motoristická velmoc měla svého zástupce v padocku naposledy v roce 2013 v podobě Kamui Kobajašiho. Žezlo po něm nyní převezme Yuki Tsunoda. Tento talentovaný dvacetiletý jezdec bude hájit barvy stáje Alpha Tauri.

Do komentářů

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Čtěte také

Fotbal

Jako jediný český zástupce se fotbalová Slavia probojoval do jarní části evropských pohárů. Po kontroverzním druhém utkání na půdě skotského Rangers postoupila do čtvrtfinále,...

Hokej

Boston získal do svého týmu velmi zvučnou posilu! Z Buffala k Bruins míří útočník Taylor Hall. O něj mělo zájem hned několik klubů NHL,...

Basket

Koncept supertýmu, který má ve své sestavě dva až tři špičkové hráče, je, zdá se, přežitek. V NBA se zformoval tým, který má ve...

Reklama