Jezdce čeká nabitý kalendář
Na dvacet jezdců z deseti stájí čeká v letošním roce vskutku nabitý program. V plánu je hned třiadvacet Velkých cen, respektive dvaadvacet. Velká cena Číny byla prozatím odložena. V kalendáři s pevným datem se tak nyní nachází dvaadvacet závodů. Na jaký termín by se Grand Prix Číny mohla odložit zatím není známo. V původním programu se totiž měla jet hned po VC Bahrajnu, kterým tento víkend nový ročník startuje. Z programu byla vyškrtnuta také VC Vietnamu, která ztratila podporu poté, co byl za korupci v souvislosti s F1 zatčen starosta Hanoje. Za zmínku stojí návrat padocku do Nizozemska, kde se odehraje Velká cena na začátku září.
Jezdci se pak také v letošním ročníku poprvé v historii představí na Grand Prix Saúdské Arábie. Z prvních pohledů je zřejmé, že se jedná o specifickou trať, kde bude možné předjíždět na několika dlouhých, rovných úsecích, kterými okruh disponuje. Celkově je však fanouškovskou veřejností trať přijata s rozpaky. Velká cena Saúdské Arábie bude předposledním závodem letošního ročníku a můžeme se na ni těšit na začátku prosince.
Rozpočtový strop v uvozovkách
Novinkou je také zavedení „rozpočtového stropu“. Uvozovky jsou v tomto případě zcela na místě. Týmy jsou sice zavázány, že mohou v sezoně utratit maximálně 145 milionů dolarů, ovšem v tomto budgetu nejsou započítávány platy jezdců, tří nejvyšších představitelů týmu a marketingové náklady. Je třeba také dodat, že tento rozpočet byl stanoven na jednadvacet závodů, každý další závod pak navýší rozpočet týmu o milion dolarů. Očekává se, že v příštích letech se rozpočtový strop bude snižovat dle plánu až k hranici 100 milionů dolarů na sezonu.
Týmy jsou dále vázány k používání výhradně komerčně dostupných materiálů a budou muset předkládat roční výdaje. Zároveň mají týmy možnost používat nové materiály, konkrétně len, konopí, bavlnu nebo bambus. Je otázkou, který z týmů bude v tomto směru průkopník a jako první novinky využije. Toto nařízení se dává do souvislosti se snahou o to, aby byla Formule 1 do budoucna více ekologická než doposud.
Změna hmotnosti vozidel i délky tréninku
Změnou projdou samozřejmě i monoposty. Novinkou v letošním roce je změna minimální hmotnosti formule. Ta by měla nenatankovaná vážit minimálně 752 kilogramů. Tolerovat se tedy bude o šest kilogramů těžší monopost než tomu bylo do loňské sezony. Vysvětlení této změny je jednoduché. Mělo by se tím zabránit používání sice lehčích ale o to dražších materiálů, což zvýhodňuje movitější týmy jako například Red Bull nebo Mercedes. Vzrostla však i minimální váha pohonné jednotky, a to ze 145 kilogramů na 150.
Před sobotní kvalifikací mají jezdci k dispozici páteční trénink, během něhož si zvykají na trať. Tomu byl až do loňské sezony vyhrazen čas dvakrát devadesát minut, nyní se však čas vyhrazený pátečník tréninkům zkrátil o třetinu na šedesát minut. Sobotní trénink budou moci jezdci využít také na hodinu, ovšem toto pravidlo platilo i v minulém roce a v tomto konkrétním bodě tak ke změně nedošlo.
Nový jezdci i návrat veterána
Do kolotoče Formule 1 se vrací bývalý mistr světa Fernando Alonso. Ten bude v letošním roce řídit vůz stáje Alpine F1. Že jste o tomto týmu dosud neslyšeli ? To není tak úplně pravda. Tým Alpine vznikl přejmenováním ze stáje Renault. Ten jako takový z F1 nevymizí, bude totiž pro Alpine dodávat pohonnou jednotku. Není divu, vždyť značka Alpine spadá pod skupinu Renault. V tomto světle dává smysl, že španělský pilot Alonso si vybral k návratu právě tento tým.
Pozornost bude upřena i na tým Haas. Ten se totiž odhodlal k odvážnému kroku a nominoval do své soupisky jezdců hned dva nováčky. Jsou jimi Mick Schumacher, syn sedminásobného šampiona Michaela a také Nikitu Mazepina. Ten však kvůli skandálům ohledně dopingu v Rusku musí startovat pod neutrální vlajkou a v případě, že by vyhrál některou z Grand Prix, nezazněla by ruská hymna. Na závěr musíme také zdůraznit návrat japonského pilota do Formule 1. Tato motoristická velmoc měla svého zástupce v padocku naposledy v roce 2013 v podobě Kamui Kobajašiho. Žezlo po něm nyní převezme Yuki Tsunoda. Tento talentovaný dvacetiletý jezdec bude hájit barvy stáje Alpha Tauri.