Symbolický závod ve Francii
Pokud bychom měli výkony Charlese Leclerca a jeho týmu v letošním roce k něčemu přirovnat, nejlepším příměrem by byla jízda na horské dráze. Po závodě v Rakousku, kde se italská stáj prezentoval skvělým výkonem a Leclerc si dojel pro vítězství v závodě, přišla na řadu Velká cena Francie. Během závodního víkendu bylo z pohledu Ferrari vše zalité sluncem. Leclerc si vedl v trénincích skvěle a když poté vyhrál i v kvalifikaci, bylo co slavit. I přesto, že jeho týmový kolega kvůli výměně komponent na svém vozu startoval do nedělního závodu až z chvostu pole.
Ani samotný závod neprobíhal vůbec špatně. Leclerc se ubránil prvotním útokům Maxe Verstappena a začal si na čele závodu budovat náskok. O ten však přišel v osmnáctém kole, kdy dostal smyk, vyjel z trati a závod pro něj skončil. Bylo to ve chvíli, kdy byl Leclerc na čele startovního pole zcela osamocen, nikým neatakován. Objevily se sice zprávy, že měl problémy s plynovým pedálem, jak však později jezdec sám potvrdil, ty nebyly příčinou jeho nehody. Co však tou příčinou bylo ? Samozřejmě jezdecká chyba. Odkud ale pramenila ? Nedostatek zkušeností ? U jezdce, který jezdí ve Formuli 1 již několikátý rok se tomu těžko věří. Nepříjemná atmosféra v týmu ? Dost možná. Vzhledem k tomu, co má Leclerc i stáj Ferrari v letošním roce za sebou by se tomu divil málokdo. Nebo zkrátka Leclerc ucítil, že po úspěšném víkendu v Rakousku by se dalším vítězstvím mohl opět ocitnout v boji o titul a tento tlak neunesl ? Otázek je spousta, odpovědí málo. Jedno je však jisté, svou chybou se Leclerc s největší pravděpodobností připravil o možnost bojovat s Maxem Verstappenm o titul šampiona. Bylo by však krátkozraké, kdybychom ze všech problémů vinili pouze jeho.
Skvělý začátek sezony pro Ferrari
Jedno Charlesi Leclercovi upřít nelze. Chová se jako skutečný profesionál. Dokáže přiznat chybu a odpovědnost, jako správný jezdec, bere vždy na sebe. V poslední době to musí dělat čím dál častěji. Jaký to rozdíl oproti začátku sezony, kdy se zdálo, že Ferrari konečně po dlouhých letech bude vážným kandidátek na titul šampiona nejen v jednotlivcích ale také v poháru konstruktérů. Charles Leclerc ovládl dvě z prvních ří Velkých cen. V průběžném pořadí šampionátu měl solidní náskok na ostatní konkurenty a především pak na Verstappena, který se na začátku roku potýkal s technickými potížemi svého monopostu. V poháru konstruktérů jasně vládlo Ferrari i díky parádním výkonům týmové dvojky Carlose Sainze.

Začátek ročníku měl Leclerc skvělý. vyhrál dva z prvních tří závodů a začalo se nahlas mluvit o tom, že právě on je největším favoritem na zisk titulu šampiona. Zdroj: trtworld.com
Už před začátkem sezony bylo všem jasné, že Ferrari pro letošní ročník poskládalo svůj monopost skvěle. V přípravě jezdci Ferrari dominovali a když pak začala sezona, papírové předpoklady se potvrdily. Najednou byl Leclerc a jeho tým v centru dění a stále častěji musel odpovídat na otázky tykající se jeho šance na celkový triumf. Snad to nevyzní příliš posměvačně, když dodám, že na takové otázky nebyli ve Ferrari dlouhé roky zvyklí. Možná právě zde se zrodil tlak, který jak samotní jezdci tak jejich tým zkrátka nebyli schopni nést. A následovaly chyby.
Chyby, chyby a zase chyby
Začalo to závodem v Itálii. Carlos Sainz v závodě skončil hned v prvním kole, byť říci, že to bylo pouze jeho vinou, by bylo vůči španělskému jezdci asi příliš tvrdé. Charles Leclerc prakticky celý závod kroužil na třetí pozici za dvojicí jezdců z Reb Bullu. Deset kol před koncem však najel do jedné ze zatáček až příliš agresivně a skončil mimo trať. Ačkoli se mu podařilo na závodní dráhu opět vrátit, musel zamířit do boxů a ztratil mnoho cenných vteřin. Ve zbytku závodu pak předvedl skvělou stíhací jízdu a dojel na šesté pozici, ale vzhledem k tomu, jak se celý závod vyvíjel, to pro něj stáj Ferrari byla obrovská ztráta. Nejspíše už zde se začaly projevovat příznaky obrovského tlaku, který byl na celou stáj po prvních závodech vnesen.
V premiérovém závodě na okruhu v Miami si oba piloti italské stáje vedli skvěle, ale na lepší než druhé a třetí místo to nestačilo. Nyní je třeba podotknout, že právě v těchto okamžicích stáj Red Bull nalezla balanc, který ji scházel při úvodu ročníku a byli stále rychlejší. Ferrari naproti tomu stagnovalo. A následky se dostavily záhy. Ve Španělsku to vypadlo na další skvělý víkend pro Charlese Leclerca. Vedl dobře v trénincích a v kvalifikaci si dojel pro pole position. Stejně jako o pár týdnů později ve Francii ustál v hlavním závodě úvodní útok jezdců Red Bull a začal si na čele pelotonu budovat náskok. V sedmadvacátém kole však jeho monopost najednou ztratil výkonnost a Leclerc musel zajet do boxů, ze kterých už nevyjel. Z prvního místa tak odstoupil a španělskou grand prix vyhrál Verstappen.

Krize Ferrari není zaviněna pouze jezdeckými chybami Charlese Leclerca. V boji o titul mu příliš nepomáhá ani spolehlivost jeho monopostu ani samotný tým. Zdroj: eurosport.com
Následovala pro Leclerca domácí Velká cena Monaka, kde si opět v kvalifikaci dojel pro pole position, ale v nedělním závodě předvedl jeho tým neuvěřitelné zmatky při výměně pneumatik u něj a jeho týmového kolegy. Výsledkem bylo, že se Monačan propadl z prvního místa na čtvrté a ztratil další cenné body. Když pak o pár dnů později v Ázerbájdžánu musel pro závadu svého monopostu opět odstoupit, dalo se již naplno hovořit o krizi ve stáji Ferrari. Technické závady na voze navíc zapříčinily, že byl Leclerc nucen již v polovině sezony vyčerpat limit vyměněných součástek u svého vozu, což znamená, že prakticky každá další větší výměna komponent u jeho monopostu bude znamenat ztrátu několika pozic na startovním roštu. To je v boji o nejvyšší příčky tak zásadní věc, že je jen těžké si představit, že by Verstappenovi hrozilo od Leclerca ještě nějaké nebezpečí.
Jízda na horské dráze pokračuje
Ve Velké ceně Kanady si Leclerc dojel pro páté místo, když se před něj dostaly oba vozy stáje Mercedes, která se již pomalu začala dotahovat na duo Ferrari-Red Bull. Následovala Velká cena Velké Británie, kde sice Ferrari vyhrálo, ale slavit mohl Carlos Sainz, týmová jednička Leclerc skončil na čtvrtém místě, byť o tři pozice výše než Verstappen. Poté již byla na řadě zmiňované Velká cena Rakouska, kde Leclerc vyhrál a vyhlásil návrat v boji o titul, který se změnil v pouhý sen po víkendovém závodě ve Francii.
Jaké má Ferrari tedy v současné době možnosti ? Vzhledem k tomu, že ztráta Leclerca na Verstappena je více než šedesát bodů a nezdá se, že by Red Bull chystal sundat nohu z plynu, jako nejlogičtější řešení se jeví sbírat po zbytek sezony zkušenosti a dovednosti, které by získat na hodnotě v příštím roce. I vzhledem k vyčerpanému limitu komponentů je totiž poměrně nereálné, že Leclerc mohl ještě letos získat titul. Co by však Ferrari rozhodně mělo začít dělat, je, zvykat si na tlak. Pokud budou chtít po dlouhých letech opět stanout na nejvyšších příčkách, budou se s ním muset vypořádat daleko lépe než jak předvádění doposud.