Touha po vítězství v číslech
Když před třemi lety přišli tvůrci s první sezonu nového dokumentárního seriálu z prostředí F1, sami si nebyli jistí, jak velký zájem vzbudí a zda-li bude dostatečný na to, aby se vyplatilo v dokumentu pokračovat i v následujících letech. Obavy se však ukázaly jako zbytečné. Drive to Survive se stal téměř okamžitě hitem a popularita F1 díky dokumentu raketově narostla. Závody monopostů přenáší v USA stanice ESPN, ta uvedla, že v roce 2018 sledovalo závody F1 průměrně jen něco málo přes půl milionu diváků. Nyní již hlásí průměrně milion sledujících. Mezi fanoušky je pak o třetinu více než žen.
Klíčovými zeměmi pro byznys F1 jsou především Německo, Čína, Francie, Brazílie, Itálie, Rusko a Jižní Korea. V těchto zemích překročil nárůst nově sledujících diváků hodnotu sedmdesáti milionů. O dvacet procent více, než tomu bylo při měření před dvěma lety. Královna motorsportu září i na sociálních sítích, tam se jejich zásah zvedl o 100%. Na největší tuzemské filmové databázi ČSFD má seriál dokonce těžko uvěřitelných 95% ! Bylo by asi příliš troufalé tvrdit, že za všemi těmi nárůsty stojí pouze streamovací platforma Netflix. Na druhou stranu je třeba říci, že velký vliv na přísun nových fanoušků americká společnost rozhodně má. Stojí za tím však metody a způsoby, proti kterým se nyní veřejně ohradil právě Max Verstappen a kvůli kterým odmítá nadále poskytovat tvůrcům seriálu rozhovory.
Falešná dramatizace na hraně etiky
Pravdou je, že cesta, kterou se Netflix vydal, je mnohými považována za mírně řečeno neetickou. Již dříve si někteří závodníci stěžovali, že jejich vztahy s týmovými kolegy nebo s jinými jezdci jsou vykresleny jako mnohem dramatičtější než jaké ve skutečnosti jsou. Byl to například Carlos Sainz, který si postěžoval na to, jakým způsobem vykreslil Netflix jeho vztah s týmovým kolegou Danielem Ricciardem a poté Lando Norrisem. Další jezdci se navíc v rozhovorech zmiňovali, že jejich komentáře jsou často vytrženy z kontextu a někdy dokonce reflektují úplně jinou situaci než tu, která právě běží na obrazovce. Jestliže jsme se v předchozích bodech pohybovali na hranici etiky, tyto skutky jsou, zdá se, již za ní. Mnozí tvrdí, že je obrovská škoda, že se Netflix k těmto praktikám uchýlil. Seriál má jistě i bez umělé dramatizace spoustu toho, co může nabídnout.
Nizozemský pilot se však i přes bojkot rozhovorů s tvůrci v seriálu objeví. Vždyť právě jeho rivalita s Lewisem Hamiltonem by měla být ústřední zápletkou nové sezony. Tvůrci tak mohou bez obav používat záběry a záznamy z jeho tiskových konferencí a Maxova stáj Red Bull navíc dlouhodobě patří mezi ty nejotevřenější. Šéf stáje Horner v minulém roce dokonce pozval filmaře k sobě domů. Nedá se tedy předpokládat, že bojkot Verstappena bude mít zásadní vliv, i přesto se však jedná o velmi zajímavé gesto a vyjádření postoje. Fanouškům seriálu to dá jistě vzpomenout na první ročník dokumentu, kde odmítli účast tehdy dvě nejsilnější stáje Ferrari a Mercedes. Od druhé sezony již v seriálu však vystupují i tyto stáje.
Závody F1 živě na Netflixu ?
Ohledně Netflixu a jeho zájmu o F1 se v posledních týdnech a měsících řeší další otázka. A tou je, zda-li bude v budoucnu streamovací platforma kromě skvělého seriálu divákům nabízet i přímé přenosy Velkých cen. Kolují totiž informace, že vedení Netflixu uvažuje o zakoupení práv na vysílání F1. Sám generální ředitel v rozhovoru pro německý deník Spiegel řekl, že když před lety byla prodávána práva na vysílání závodů F1, nebyl Netflix mezi uchazeči. V současné situaci by však nad zakoupením práv již přemýšleli. Výskyt takovéto informace má i velmi zajímavé načasování. Stanici ESPN, která práva pro americký trh momentálně vlastní, končí smlouva po sezoně 2022, což není tak dlouhá doba. S rostoucí popularitou F1 mezi diváky Netflixu, podpořené i nedávným odhalením dokumentu o Michaelu Schumacherovi, by dávalo smysl, kdyby se Netflix pokusil práva získat.
Čeští fanoušci by však i v takovém případě neměli ještě důvod jásat. Veškeré debaty ohledně F1 a Netflixu se zatím vedou pouze pro americký trh. Pokud by tedy streamovací platforma práva skutečně získala, je i tak velmi nepravděpodobné, že by se na živé přenosy z Velkých cen mohli dívat i tuzemští diváci. Do hry pak může navíc ještě vstoupit a rázně zakročit společnost Liberty Media, pod kterou šampionát formule 1 spadá. Pokud by ta byla proti dohodě s Netflixem, streamovací platforma by práva nezískala.