Dominance Ferrari na začátku sezony
Byl to vstup do sezony, jaký italský tým nezažil již roky. Jejich týmový jednička, mladý Monačan Charles Leclerc, ovládl hned dvě z prvních tří Velkých cen. V té třetí dojel druhý. Vládl průběžnému pořadí a jelikož konkurenční Red Bull měl problémy se spolehlivostí monopostu, náskok Leclerca na největšího konkurenta zároveň úřadujícího mistra světa Maxe Verstappena byl v jednu chvíli až šestačtyřicet bodů. Leclerc dominoval kvalifikacím, to jediné se od začátku nového ročníku nezměnilo, a v závodech si počínal jako zkušený jezdec. Zdálo se, že má velmi slibně nakročeno k titulu mistra světa.
Týmové jedničce Ferrari pak na začátku roku zdatně sekundoval také Carlos Sainz, i jeho zásluhou se Ferrari vyhřívalo na nejvyšší pozici v poháru konstruktérů. Byl to právě Španěl, kdo jako první letos z týmu Ferrari nedokončil závod, konkrétně v Austrálii, a jako kdyby tím odstartoval pád italské stáje. Následující Velká cena Miami ještě dopadlo pro oba jezdce italského týmu celkem dobře, od Velké ceny Španělska se však na Ferrari ženou problémy, které je jen zatím stály čelo průběžného pořadí jak v jednotlivcích tak v poháru konstruktérů. A zdaleka nejhorší zprávou pro ně je fakt, že ani mechanici neví, kde přesně je problém.
Zlomová Velká cena Španělska
Zdálo se, že španělská Grand Prix bude svým průběhem zapadat do sezonní normy. Charles Leclerc si po celý víkend vedl skvěle a v kvalifikaci si vyjel další pole position. V nedělním závodě opět kroužil na čele startovního pole, když najednou ztratil jeho motor výkonnost a Monačan musel odstoupit. Poprvé v sezoně. Pryč byly časy, kdy technické problémy trápily i konkurenční Red Bull, ten je totiž velmi rychle vyřešil a odstoupení Leclerca využil úřadující šampion Verstappen k dalšímu vítězství a smazání bodové ztráty v celkovém pořadí. Již po víkendu ve Španělsku zněly z Ferrari hlasy, že si tým není jistý, proč k výpadku motoru došlo.
Na programu pak byla Velká cena Monaka, domácí závod týmové jedničky Ferrari. Tam sice italský stáj nemusela řešit technické potíže, ale týmová strategii na specifickém okruhu byla nastavena velmi špatně. A tak i přesto, že Monačan ovládl kvalifikaci, v Monaku tak kruciální, v závodě se propadl po špatných zastávkách v boxech až na čtvrté místo za Verstappena. Trend dominance Red Bullu potvrdil Sergi Pérez, který si v Monaku poprvé v kariéře dojel pro vítězství. Následovala další městská trať v Ázerbájdžánu a další selhání motoru Ferrari a odstoupení Leclerca ze závodu. A zde je již třeba se pozastavit. Monačan, který se na začátku sezony honosil tak obrovským náskokem na konkurenci, je nyní po všech technický problémech a špatné týmové strategii celkově až na třetí příčce se ztrátou čtyřiatřiceti bodů na Verstappena. Konzistentními výkony se před něj v průběžném pořadí dostal i Pérez. V poháru konstruktéru je situace pro Ferrari ještě horší, na vedoucí Red Bull ztrácí osmdesát bodů.
Co se děje a jaké jsou vyhlídky ?
Stejně jako po Velké ceně Španělska ani po závodě v Baku nebyl nikdo z Ferrari schopný říci, co se vlastně s jejich motory děje. Po úchvatném začátku sezony jsou nyní vyhlídky pro zbytek roku více než špatné. Kromě stále nevědomosti, kde je vlastně problém, Ferrari tíží také to, že již nyní použili maximální počet náhradních dílů. Co se týče počtu turbodmychadel, Leclerc již použil v sezoně všechny tři, údajně mu zbývá také poslední motor, v případě nasazení nadlimitního ho čeká na startovním roštu penalizace deseti míst. To v situaci, kdy se stále zlepšující Red Bull vzdaluje zbytku světa znamená, že souboj Leclerca a Verstappena o titul nebude nikterak dramatický. Stále navíc zbývá odjet dvě třetiny závodů z kalendáře. Nečekaně upřímně to zhodnotil i šéf italské stáje Binotto:
„Jasně že z toho máme vrásky na čele. Ty obavy jsou o to větší, že neznáme odpověď na to, v čem byl problém. Každopádně jsme se do podobných trablů dostali až příliš brzy v sezoně, takže rozhodně budeme ještě potřebovat namontovat další motor. Doufejme, že co nejdřív najdeme odpovědi na to, proč se děje, co se děje,“ kroutil hlavou šéf Ferrari.
Pokud by nenašlo Ferrari zázračné řešení na své problémy, zbývají jim vlastně pouze dvě možnosti. Na motorech nejezdit před výměnou méně kilometrů, což by ale v momentální situaci znamenalo, že budou častěji dostávat penalizace a ztráta Leclerca na Verstappena se ještě prohloubí. Druhou variantou je provozovat motory s nižším výkonem a menším opotřebením, což by ale opět znamenalo ztrátu konkurenceschopnosti proti sílícímu Red Bullu. Ze všech dostupných zpráv lze tedy vyvodit závěr, že po famózním startu do sezony se teď Ferrari trápí a rozhodnutí, která udělali v posledních týdnech, je dost pravděpodobně budou stát možnost bojovat o titul jak v jednotlivcích tak týmech.
