Kontroverzní závěr loňské sezony
V polovině loňského ročníku to vypadalo, že si s přehledem pro svůj premiérový titul dojede nizozemský pilot Max Verstappen. To, co zpočátku vypadalo jako nepříliš záživná sezona s poměrně jasně daným průběhem, se v průběhu druhé poloviny ročníku změnilo v naprosté drama, které vyvrcholilo v posledním kole posledního závodu, kde se rozhodlo o tom, že Verstappen po velkém boji nakonec opravdu získal premiérový titul šampiona. Poslední závod a vlastně i celý ročník provázela však kontroverzní rozhodnutí a bylo jasné, že frustrace bude na straně poražených značná.
Lewis Hamilton, který o rekordní osmý titul přišel v posledním kole ročníku, se neukázal po skončení šampionátu na veřejnosti dlouhé týdny. Pocit křivdy byl tak silný, že se dokonce nezúčastnil ani tradičního galavečeru automobilové federace. Následující týdny se ve sportovních denících hojně spekulovalo o tom, zda-li vůbec bude jako pilot F1 pokračovat v kariéře. Nakonec se však hamilton ze závěru loňské sezony oklepal a v seriálu bude dál pokračovat. Vliv jistě mělo také to, že se jeho stáj Mercedes vrátila ke svým tradičním ,,stříbrným šípům“. Právě s tímto monopostem se pokusí Hamilton letos osamostatnit v histroické tabulce šampionů na prvním místě. Největším soupeřem mu bude obhájce titulu Max Verstappen.
„V této sezoně necítím žádný extra tlak. Budu dělat to, co pořád. Všichni na startu začínáme od nuly a čeká nás vzrušující rok. Vloni jsme do toho dali vše až do posledního kola a jsme připravení udělat totéž i letos,“ řekl Verstappen před startem nového ročníku.

Nový monopost Mercedesu pro sezonu 2022. Německá stáj se vrací ke svým tradičním ,,stříbrným šípům“. Zdroj: sport.aktuálně.cz
Do nového ročníku s novými pravidly
To, jaký vliv měl závěr sezony 2021, je značně patrné na novinkách, který nový ročník přinese. První změnou, která možná není na první pohled patrná a dopad jistě mít bude, je skutečnost, že v únoru skončil ve své funkci Michael Masi, tedy již bývalý ředitel závodu. Byl to právě on, na koho se snesla největší část kritiky za kontroverzní rozhodnutí v posledním závodě minulého roku. Ve funkci ho nově nahradí Niel Wittich a Eduardo Freitas, kteří se budou na pozici ředitele závodu střídat.
Další změnou je omezení přímé komunikace mezi šéfy týmů a ředitelem závodu. Lze poměrně úspěšně spekulovat o tom, že toto pravidlo bylo zavedeno v reakci na emocionální výlev Toto Wolfa směrem k Michaelu Masiho při poslední Velké ceně. Video se během chvíle stalo na sociálních sítí virální. O čemž již netřeba spekulovat, ale s jistotou říci, že jde o odezvu na dění ve Velké ceně Abú Zábí, je změna pravidel, která nařizuje, že před restartem závodu musí ,,všechny“ monoposty, které jsou o kolo zpět, předjet vedoucího muže závodu za safety carem a zařadit se na konec startovního pole. Dosud bylo v pravidlech použito slovo ,,jakékoli“.
Další úprava pravidel
Další změny přicházejí v oblasti techniky. Nově budou jezdci startovat na širších osmnáctipalcových pneumatikách. Změnou prošla také zadní křídla monopostů a především podvozky, od nichž se očekává větší přísavný efekt, což by mělo mít za následek častější předjíždění a zatraktivnění závodů. Stejně jako každý rok si dali mechanici týmů záležet na nové a vylepšené aerodynamice vozů.
Co do strategie jednotlivých týmů v závodech bude nejvíce znatelná změna, že piloti budou moci do závodů startovat na libovolné směsi pneumatik, dosud platilo, že jezdci musí startovat na stejné sadě, na které odjeli druhou část kvalifikace. Změnou prošel i rozpočet stájí, nově je snížen na 140 milionů dolarů za sezonu. Pravidlo, které týmům nařizuje nasazovat do pátečních tréninků mladé piloty, vývoj seriálu sice neovlivní, přesto se jedná o vstřícný krok vůči pilotům, které blyštivá kariéra teprve čeká.
Ruská invaze zasáhla i do F1
Několik změn v novém ročníku se týká také ruské invaze na Ukrajinu. V důsledků kroků ruské vlády skončil v seriálu F1 ruský pilot Nikita Mezepin a spolu sním odešel také hlavní sponzor týmu Haas Uralkali, jehož vlastníkem je právě otec skončivšího ruského pilota. Je také jasné, že se minimálně letos nepojede Velká cena Ruska v Soči, o tom, zda-li se tento závod ještě někdy do kalendáře vrátí, se povedou diskuze.

Trase nového okruhu v Miami. Závodníci se na tuto trať podívají poprvé v historii F1. Zdroj: formula1.com
Momentálně je tedy na programu 22 závodů. Sezona začíná již tento týden v Bahrajnu a vyvrcholení se dočká 20. listopadu v Abú Zábí. Po pandemické přestávce se do programu vrací Velké ceny Austrálie, Japonska, Singapuru a Kanady. Premiéru si v letošním ročníku odbyde Velká cena Miami.
Favorité letošního ročníku
Jako je tomu již několik posledních let, mezi největší favority u jednotlivců se řadí Lewis Hamilton, sedminásobný šampion, a Max Verstappen, obhájce loňského titulu. Zajímavá by však měla být i bitva mezi konstruktéry. V této oblasti sice v posledních letech dominuje Mercedes, Red Bull je jim však stále blíže a v letošním ročníku se očekává také velmi mnoho od Ferrari. Pilot italské stáje nevyhrál Velkou cenu od roku 2019 a mezi jednotlivci čeká na svého šampiona již patnáct let.
