Formule 1 2021 – kalendář / kompletní informace / TIPY / živé přenosy
Hrátky s motorem
Každý jezdec má na sezonu k dispozici tři motory, které může ve chvíli, kdy komponent ztrácí na výkonu, vyměnit. První nadlimitní výměna motoru znamená penalizaci deseti míst na startovním roštu. Každá další pak už jen pět míst. A právě zde se nachází kámen úrazu celé aféry, kterou nyní řeší fanoušci F1 po celém světě. Hamilton na Velké ceně Brazílie opět měnil motor, ztratil tak pět míst na startovním roštu (penalizaci dalších pěti míst dostal pak za jiný prohřešek), i přesto si však poměrně suverénně dojel pro vítězství a z devatenácti bodů, které měl momentální lídr seriálu Verstappen k dobru, je po skončení brazilského výletu už pouhých čtrnáct.
Přízrak nového motoru, který Mercedes o víkendu nasadil, děsí pak především konkurenty ze stáje Red Bull. Na trati bylo evidentní, že Mercedes má k dispozici suverénně nejrychlejší monopost a sám Verstappen se nechal po skončení závodu slyšet, že je s výsledkem vlastně spokojený, protože o síle Mercedesu věděl a jediným jeho úkolem bylo minimalizovat škody. Pomohl mu navíc ještě týmový kolega Pérez, který na poslední chvíli sebral Hamiltonovi prémiový bod za nejrychlejší kolo závodu.
V čem je tedy nový motor týmu obhájce titulu tak výjimečný ? To vlastně nikdo neví. Jasné je pouze to, že dává svému majiteli o poznání větší rychlost než jakou má konkurence. V hrubých odhadech se mluví o přibližně 20 až 25 koních. Statistice navíc o víkendu v Brazílii naměřili Hamiltonovi, i za použití DRS, na rovinkách vyšší rychlost než jakou měli ostatní o 30 km/h. Takovéto číslo je na poměry F1 skutečně obrovské. A právě rovinaté pasáže, na kterých je Hamilton momentálně nedostižný, budou hrát stěžejní roli i v následujících dvou závodech. Jezdci se totiž nyní představí v Kataru a v Saúdské Arábii, tedy na okruzích, které jsou jako dělané pro monoposty s vyšší maximální rychlostí.
Mezera v pravidlech či podvod ?
Mercedes patří dlouhodobě mezi nejbohatší stáje v seriálu. Motor, jakožto jeden z nejnákladnějších komponent, si menší týmy mohou dovolit vyměnit za sezonu skutečně jen třikrát, jak povolují pravidla. To však u Mercedesu neplatí, ve financích rozhodně není problém. A jestliže vám nový motor dá takovou sílu, jakou předvedl Hamilton o víkendu v Brazílii, je směšné se domnívat, že by šéfy z německé stáje zastavila penalizace pěti míst na startu, když jim to dává tak obrovský náskok před konkurencí. Názornou ukázkou byla právě Velká cena Brazílie. Hamilton sice startoval do hlavního závodu z desáté příčky, ale už v šestém kole byl třetí.
Je třeba říci, že o podvod se v pravém slova smyslu jistě nejedná. Tedy za předpokladu, že vylepšený motor Mercedesu prošel úpravami pouze po softwarové stránce. Za podvod ani nelze považovat, že Hamilton měnil motor několikrát za sezonu, protože dle pravidel byl za to potrestán. Pravidla s touto eventualitou počítala, takže za podvod to označit nelze. Stále více fanoušků tak zastává názor, že zde sice není právní problém nýbrž morální. Jistě, stejnou variantu jako Mercedes mají k dispozici i ostatní, třebaže menší týmy, ale ty ji využít kvůli finančním limitům nemůžou. Ukazuje se zde opět, jak marnou a nejspíše i nechtěnou snahou bylo, když se zaváděl platový strop, jelikož ten je stále tak benevolentní, že upřednostňuje bohatší týmy. Pohled na vyrovnané závody F1 mezi všemi stájemi se stejným ročním rozpočtem je tak stále v nedohledu.
Jestliže bychom chtěli použít k tomu, co se kolem motorů ve stáji Mercedes děje, příměr s mincí o dvou stranách, tato mince by měla stran hned několik. Je snad nemorální požívat výhody pramenící z finančního zázemí, které Mercedes má ? Pokud ne, nikdo se nemůže divit tomu, co německá stáj v posledních závodech s výměnami motorů podniká. Pokud ano, museli bychom přijmout premisu, že F1 není jen byznys a jde o souboj gentlemanů, kteří mají všichni rovné podmínky. Jenomže tak to není. Celá kauza má několik rozměrů od finančního přes morální až po sportovní a názor na to si bude muset utvořit každý sám dle svých preferencí. Jedno je však jisté. I díky tomu, co se momentálně na trati i mimo ni odehrává, je F1 opět velmi sledovaná a nás čeká dost možná jeden z nejnapínavějších závěrů sezony za posledních několik let.
Na závěr ještě krátký dovětek. Před časem jste si mohli přečíst článek o tom, jak Netflix ve své populární sérii „Touha po vítězství“ z prostředí F1 často ne úplně pravdivě podává všechna fakta a uměle dramatizuje průběh. V letošním ročníku to vypadá, že podobné praktiky vůbec nebudou zapotřebí, příběh letošní F1 je dramatický sám o sobě a nepotřebuje k tomu žádnou umělou příměs.
Tom
18. 11. 2021 at 14:17
Je morální, že firma prodává slazenou vodu za nekřesťanské peníze a vlastní tým F1?
Článěk o ničem…
rb
18. 11. 2021 at 15:05
Přesně 🙂
Luboš Řepa
18. 11. 2021 at 16:36
Zdravím a děkuji za reakci. V článku jsem se pokoušel zamyslet nad tím, zda-li je morální úmyslně porušovat pravidla v situaci, kdy trest je směšně nízký s tím, že toto chování si kvůli financím navíc nemůže dovolit téměř nikdo jiný. Prodávání slazené limonády a vlastnění týmu F1 žádný morální kodex neporušuje.
Rado
18. 11. 2021 at 19:18
Za me naopak zajimave zamysleni